Hej hopp

I dag e jag ledig, skönt! Jag är jättetrött i huvudet men det är kul på jobbet =)


Mindre kul på det privata planet. Jag har ju tidigare skrivit om mina fotbroblem och i ondags gick jag och gjorde den analys som läkaren bett mig att göra.
Först fick jag stå på en spegellåda och där såg man att mina fettkuddar i framfoten är borta. De dämpar stegen man tar. Så man säga att jag går på knotorna. Märkligt att man inte kan punktförbränna fett, hur man än kämpar med vikten och när man så gärna vill, MEN när man inte vill...då kan man minsann knalla bort det! Man kanske ska hoppa fram på rumpan för att få bort fettet där ;)

Sen visade hon en videofilm på hur jag sätter ner fötterna och hur det ska se ut. Man ska sätta i utsidan av foten och rulla mjukt över till tårna, men det gjorde ju såklart inte jag. Man ska även kunna se stortårna när man tittar bakifrån meeeen man såg bara mina hallux valgus, det är knölarna innan stortårna som är förstorade. De kommer aldrig att gå tillbaka, men man kan förhindra att det blir större. Vinkeln jag hade på benen var enligt någon skala 14, man ska ha mellan 5-7. Sist men inte minst har jag hammartår, det betyder att jag belastar med krökta tår. Jag har inte tänkt på det innan men när hon visade såg jag det sååå solklart. Den där extra knölen jag har fått är en broskförhårdnad på leden som gör tån stel och krokig.


Jag vill inte skrämma dig nu, men detta är ganska allvarligt sa hon. Fortsätter du såhär kommer du inte kunna gå till slut och du kommer att få ondare än du redan har.  Hon snidade till tillfälliga ilägg och beställde ett par skannade. Innetofflor var jag tvungen att ha eftersom dagens golv är så hårda.  Hela kalaset slutade på en summa på 4000:-


Väldigt rolig såhär till jul. Blir ju inte skitmycket julklappar. Men det är nödvändigt…om jag vill leva och kunna gå länge.  Nu har jag gått med iläggen och tofflorna i några dagar och MAAAAN vad ont det gör. Det gör så ont i fötterna och benen att jag vill grina! Fick en del övningar av sjukgymnasten som jag måste göra varje dag och det är inte heller någon picknick. Det är full normalt att det gör ont. Allt i fötterna och benen ändrar ju ställning efter 31 år. Jag ska väl vara glad att det inte är värre…..eller nåt.


Jajja, surt sa räven! I dag har jag gjort fyllningarna som jag ska ha till det jag ska bjuda mina gäster på på tisdag. Jag säger bara MUMS!


Nu blir det movietime å GEEEEEELAAAAASSS =D


YO!

Hammartår



Hallux valgus


Hallux rigidus


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0